Goede voornemens? Ga voor doelen!

9 januari 2020Ingrid landmeter

Goede voornemens. De een houdt ervan, de ander vindt het klinkklare onzin. En toch zijn veel mensen er gevoelig voor en komen begin december al de lijstjes met voornemens tevoorschijn. De meesten gaan over de nodige kilo’s die eraf moeten, minder stress en meer qualitytime met vrienden en familie. Ook veel scholieren hebben zo hun wensen voor het nieuwe jaar: meer huiswerk maken en beter plannen. Deze voornemens zijn vaak vaag en niet concreet. Hoe maak je alle voornemens toch waar en hoe help je elkaar? Een blije puber zonder school-frustraties is tenslotte ook een blije ouder met een stuk minder stress.

Laten we allereerst de voornemens omzetten naar doelen. Wat is het verschil? Een voornemen is eigenlijk niet meer dan een verlangen, een doel zonder plan. En hoe ingewikkeld is het om aan iets te beginnen zonder plan? Want waar begin je eigenlijk? En hoe moet je dat dan doen? En wanneer? Dit is dan ook de reden dat voornemens niet worden waargemaakt, want de keuze tussen al deze vragen beantwoorden of het gewoon allemaal maar laten is natuurlijk snel gemaakt, weet ik uit eigen ervaring…

1.Begin bij het einde en maak je doel SMART

Wat zeg je? Geen zorgen, het is niet zo ingewikkeld als het klinkt. Als je je einddoel voor ogen hebt dan kan je de hele weg ernaartoe helemaal uitstippelen. Wat betekent dan SMART? De kapitalen staan voor het volgende:

S = specifiek
M = meetbaar
A = acceptabel
R = realistisch
T = tijdgebonden

Voorbeeld:
Stel het doel is: beter plannen. Nu is dit nog een doel dat weinig zegt, want hoe gaat je kind (of jij) dat dan doen? En wanneer? Door het doel SMART te maken wordt het doel concreet. Zo kom je er veel eerder achter of het doel realistisch is, of dat je een andere manier moet bedenken om het doel te behalen.
Dus: elke maandag, na school, kijk ik in mijn agenda wat er moet gebeuren diezelfde week en ga ik een indeling maken. Specifiek? Ja. Meetbaar? Ja. Acceptabel? Nee, want als je dinsdag een grote toets hebt dan ben je al te laat en ontstaat er stress. Dus wat doe je? Bepaal wanneer het eerder kan. En dat is voor iedereen anders. Sommigen willen het weekend vrijhouden, maar dat betekent dat er vrijdag nog even gewerkt moet worden. Kies wat persoonlijk het beste werkt, want dan is het realistisch en ook tijdsgebonden. Yes, SMART!

2. Kies voor een positief eindresultaat

Maak het doel positief door te zeggen wat je wél wilt in plaats van wat je niet wilt. Dit is veel fijner voor de persoon met het doel voor ogen, maar ook voor de mensen die helpen het doel te bereiken. Een negatief doel is precies wat het zegt: negatief. Bij de Homeworkgym kiezen we voor het uitgangspunt: als je dingen positief insteekt komen je hersenen, lichaam en gevoel in een positieve flow! Beter toch?!

Voorbeeld:
Stel er is een vak dat niet zo goed gaat en je kind, maar stiekem vooral jij, wilt geen onvoldoendes meer zien. Zorg er dan voor dat het doel is ‘’ik wil van een 5, naar een 5.5’’ in plaats van ‘’ik wil nooit meer een onvoldoende’’ of ‘’ik mag geen onvoldoendes meer halen’’. Probeer ook het woord ‘’moeten’’ te vermijden in de doelen. Verplichtingen werken vaak averechts, ook al is het positief bedoeld.

3. Zorg voor een stok achter de deur

Een stok achter de deur kan voor iedereen wat anders zijn, maar het gaat er eigenlijk om dat je ‘iets’ hebt om de weg naar je doel vol te kunnen houden. Het begin gaat namelijk vaak vol goede moed en positiviteit, maar langzaamaan zwakt dat af en wordt het steeds aantrekkelijker om toch maar op te geven en te stoppen. En dat is zonde! Dus deel je doelen, vraag of mensen je willen ondersteunen of zet consequenties op je daden. Wel positief natuurlijk 😉

Voorbeeld:
Eigenlijk kan je de Homeworkgym zelf zien als stok achter de deur (haha). Want als het goed is hoeft er thuis veel minder/geen huiswerk gemaakt te worden als je een paar middagen bij de Homeworkgym bent. Dat deze middagen vaststaan en worden besteed aan schoolwerk, zorgt ervoor dat er overzicht is en thuis meer tijd is voor andere dingen en gezelligheid.

Bovendien werken we bij de Homeworkgym zelf ook volgens dit principe. Want driekwartier werken betekent ook een kwartiertje bewegen samen met je Homeworkgym-vrienden. Naast het feit dat het beweegmoment goed is voor de concentratie en focus, is het altijd een lekker moment om naar uit te kijken. Een beloning, een stok achter de deur!

Wat zijn jouw doelen voor 2020? Succes, you can do it! 

Terug naar blogs